dimecres, 1 de novembre del 2017

MORFOLOGIA NOMINAL (2)

I...un munt d'exercicis!



1.Classifica els mots següents segons la seva categoria gramatical:


dona                              
aquest                     
córrer                          
vermell 
sense
ells
alegria
i
això
hi
però
intel.ligent
allà
algun
ara
gran
molt                  



2.Classifica els determinants següents (articles, demostratius, possessius, numerals, indefinits, quantitatius, interrogatius o exclamatius):

cada, trenta-dos, seves, quins, aquest, les, gaire, alguns quart, aquella, teva, centena, nostres
                

RECORDA!

1. L'article no s'apostrofa davant paraules femenines començades per i,u, hi, hu àtones(la unió); davant de noms de lletra (la ema); davant d'una "i" /"u" consonàntiques que formen part d’un diftong creixent, amb "h" o sense (la iaia, la hiena).

2. Les formes "llur/llurs"dels possessiusformes literàries, equivalen a seu, seva, seus, sevesS'usen quan hi ha més d'un posseïdor, en els altres casos són incorrectes.

3. En els numerals hi ha formes que s'escriuen amb guionet (D-U-C): entre les desenes i les unitats (trenta-quatre); entre les unitats i centenes (quatre-cents).

4. La forma “bastant” en femení té la mateixa que el masculí bastant (hi ha bastant gent).Bastanta / bastantes no és correcte.

5. Les formes "prou, massa i força" no tenen plural (Són massa noies) masses, prous, forces

6..Cal fer atenció a l'ús de les formes "molt i gaire": molt s'usa en frases afirmatives (fa molta calor) i gaire s'usa en les frases interrogatives, negatives, condicionals i després de "sense" (Fa gaire fred? No fa gaire calor)

7. Cal fer atenció l'ús de les formes "prou i bastant""prou" equival a "suficient" (no tenim prou diners); "bastant" equival a "certa quantitat" (Hi ha bastants animals).

8. No s'ha de confondre l'adverbi "gens" amb el pronom "res" (No tinc gens de ganes de sortir aquest vespre/ No fan res)

9.Davant de nom de ciutat, nació..., la forma "tot" és invariable. (Tot Catalunya fou un clam contra la guerra).

10.Les formes "algo, els demés, ningun, varis" són incorrectes. Les correctes són "alguna cosa, els altres o la resta, cap, diversos o alguns".

11."Ambdós o ambdues" signifiquen tots dos, totes dues.

12. "Qualsevol, qualsevullafan el plural afegint una essa entre mig: qualssevol, qualssevulla.

13. La forma "sengles" significa "respectius, corresponents".


3.Identifica les categories gramaticals de les paraules d'aquest text:

Aquests dies, quan em llevo, davant de la finestra de la meva cambra les altes tiges del fenàs, fan una mena de fines reverències a ple sol. La prunera clàudia que hi ha ran de la casa és immòbil en l'ombra, carregada com mai de fruit. Tot d'una passa una puput, delicadament decorada, o s'alça, amb piuladissa alegre, un vol de pardals. Enllà, hi ha constel·lacions de campànules d'un blau pàl·lid. I els avellaners tenen un verd fosc, gerd, gairebé


                                                                    Marià Manent, L'aroma d'arç (1970)

4. Posa en cada cas la forma de l'article que convingui:

euga, ela, àguila, Anna, por, elisió, unió, imaginació, indústria, erra, ungla, Índia, humitat, inanició, imatge.



6. Completa cada una de les oracions següents amb la forma de l'article contracte adequada:

a) Vaig passar....... carrer ..... avi i no vaig trobar-lo.
b) M'agrada anar ...... estadi i veure l'ambient que regna ..... camp.
c) Si no sóc a ...... Pere, truca'm a ............ Andreu.
d) Vinc ........ camp i he vist les vaques que pasturaven ...... era.
e) En Manel de ........ Estret escriu contes ...... mainada del poble.
f) A la plaça ........ Oli hi arribaràs passant ...... riu.
g) Posa el nom ....... marge ....... full.
h) La dedicatòria no és ...... Pere, sinó ......... Laia.



7. Escriu la forma que convingui en cada cas ( el nostre/la nostra):

avió, maleta, postre, pis, casa, cançó, germà, gos, mirada, casament, pendent



8. Substitueix cada una de les formes destacades per la forma de possessiu corresponent. Fixa't quan hi pots posar les variants llur i llurs:

a) El cotxe d'en Ramon s'ha estavellat: el seu cotxe s'ha estavellat
b) Les discussions dels nuvis van durar tota la nit: ........ discussions van durar tota la nit.
c) Els invents dels científics han revolucionat el mapa genètic: ........... invents han revolucionat el mapa genètic.
d) El casc del Pep està abonyegat: ......... casc està abonyegat.
e) La casa dels avis té una vista sorprenent: ......... casa té una vista sorprenent.
f) L'èxit dels famosos és una qüestió de consum cultural: .......... èxit és una qüestió de consum cultural.



9. Assenyala les formes de demostratiu i possessiu i digues si són determinants o pronoms:

a) El meu pare és més autoritari que el teu. Aquella nit va quedar ben clar com era de fort el seu geni.
b) Si aquest és bo, aquell és millor. No veus aquestes etiquetes?
c) Això és ben clar i aquestes coses les sap tothom.
d) Aquest quadern és el meu i aquell és el teu.
e) Aquestes sabates no són les meves.


10. Completa cada una de les oracions següents amb el quantitatiu que calgui. No has de repetir cap forma:

a) Tinc ................ por que no sé si seré capaç de fer la prova.
b) ............. nois has convidat a la festa? Em sembla que ja n'hi ha .........., de gent.
c) Té ............. vergonya i ............ barra. Així és el teu germà.
d) Em fa l'efecte que has preparat ............ menjar. Si fas .............. plats, en tindrem per dies.
e) No tinc ................ gana.
f) Hi he posat ................. sal.



11. Omple els buits amb "gens" o "res":
a) No queda ......... de pa. Vaig a comprar-ne. Vols ...... més?
b) No tinc ......... de ganes d'anar a treballar. Passa ....... si avui no hi vaig?
c) No hi ha ........ a pensar, no hi ha ......... a fer.
d) A la tele no fan .......... de bo.
e) No és .......... treballador. Ara bé, no és ......... empipador, tot li està bé i no rondina per ........... .



12. Omple els buits amb "molt, molta, molts, moltes o gaire, gaires:

a) Hi ha ..................... gent a la botiga, però crec que no farem ...................... caixa.

     Miren .................... i no compren ........................... .

b) No és .............................. optimista. Sempre veu les coses ............................. difícils.

c) Va enviar .......................... currículums sense .......................... probabilitats d'aconseguir cap feina.

d) Crec que hi ha .................... gent que pensa que no som ......................... eficaços.

e) Si no hi ha ......................... gent, aprofitaré per comprar ........................ coses.


13. Corregeix les formes incorrectes:

a) Tota Barcelona gaudeix de les festes de la Mercè.

b) Aquí hi ha algo que no va gaire bé.

c) No pateixis, els demés arribaran aviat.

d) He llegit varios anuncis que conviden a la presentació de la botiga.

e) No hi ha ningun problema que no es pugui resoldre.

f) Tinc masses problemes.


14. Assenyala els determinants i pronoms que hi ha en aquest text i digues de quin tipus és cada un:

Molta gent pensa que el meu company no té gaires coses al cap. De fet, té poca intel·ligència i, com diuen molts, no té tres dits de front. Jo crec que no té gaire solució; son pare tenia les mateixes característiques i, de fet, tot l va anar bé. Tothom ho sap.


15. Escriu amb lletres els números següents: 16, 17, 28, 75, 109, 231, 1004, 2425, 28302084



16. Escriu en lletra, a la teua llibreta, els següents numerals ordinals: Ex. 3r -> tercer

1r 4t 5è 7è 9è 10è 12è 14è 16è


17. Classifica cada paraula del text segons la categoria gramatical a la qual pertanyi:

Les orelles són un òrgan de la curiositat humana considerable i decisiu. Les orelles, s'entén l'oïda. I precisament perquè les orelles són un òrgan de la curiositat donen tants disgustos i males passades. els disgustos poden entrar en el cos per molts camins: una bona part d'ells entren per les orelles.

                                                              Josep Pla, Per passar l'estona


18. Escriu al costat de cada enunciat  l'estructura que li correspongui:

Ex:.- Aviat serà el seu aniversari. adv.+ verb + det + det + nom

- El piano és un instrument de corda.
- Et demanen a recepció.
- Manifestació contra la guerra.
- Si véns, truca!
- Ei, bon dia!
- Envia'm un correu.
- La cançó de la terra amarga.
- Parles i treballes.
- Un nen juga amb una pilota.


19. Digues de què és el conjunt que designa cada un d'aquests substantius. Desprès, cerca tres adjectius, sense repetir-ne cap, per a cada un dels substantius:

Estol, aviram, feix, família, brancam, gent, ram, bandada, ramat, fireta, eixam, llenya, pollancreda, mobiliari.


20. Digues si les paraules destacades són pronoms o determinants. I si són pronoms, quin nom substitueixen:

TRÀNSIT

A l'hora de la mort el sacerdot va provar d'assistir-lo i ell, amb un filet de veu, li preguntà:
- Perdoni, mossèn: quines garanties tinc?
- Tot depèn de la voluntat que vostè hi posi... - va respondre-li l'eclesiàstic amb un to altament professional. 
I el moribund va tancar els ulls, amb una conformitat que hauria de servir d'exemple. L'unse'n va anar i l'altre es va quedar, tots dos submergits en un mateix misteri.
                                                                Pere Calders, Tot s'aprofita


21. Escriu dues frases amb cada mot dels que tens a continuació. En un cas ha de fer d'adjectiu i en l'altre, de substantiu. 

 vermell, savi, diari, jove, impermeable, treballador


22. Digues a quina categoria pertanyen les paraules destacades:

Tenia, però, unes faccions bellíssimes: un nas regular, llavis petits i vermells com elcorall, un front ample, solcat per una lleugera arruga que donava a aquell rostre un no sé què de malenconiós; dos ulls, a més, negres com el carbó, d'un acabat perfecte, ambllargues pestanyes, vius i animats per un esclat poderós, que en algun moment podia espantar fins i tot els més agosarats filibusters. La seva estatura alta, esvelta, el seu aire elegant, les seves mans aristocràtiques, l'haurien fet passar, ja de bones a primeres, perun home d'alta condició social i sobretot per un home acostumat a manar.

                                                             Emilio Salgari, El corsari negre


23. Classifica els adjectius i substantius del text següent. Digues si els noms són propis, comuns, concrets, abstractes, col·lectius o individuals; i si els adjectius són explicatius o especificatius.


Es tractava d'un capellà ni baix ni alt, que a mi em semblà vell i decrèpit, encara que en realitat no devia tenir gaire més de cinquanta-cinc anys. era positivament magre i els ossos del crani li aguditzaven l'expressió enèrgica de la cara, especialment els pòmuls marcadíssims, i el maxil·lar inferior que li feia una barba massissa, agressiva i de molta voluntat. Dut per la meva dèria de comparar exemplars humans amb bèsties conegudes, en les òrbites, les celles i les parpelles de sant baró, vaig veure una gran semblança amb els d'un gos d'atura; un gos d'aquells que, dins el seu aire abandonat i sofert, mantenen, en fina suspensió, una tendresa més aviat desolada.


                                                    Josep Maria de Sagarra, Memòries

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada